unnamed (1)

NENÍ JEDNO KDY JÍME – ORGÁNOVÉ HODINY

V předchozích článcích jsem upozorňoval na rizikové potraviny pro naše zdraví a plánuji přidat ještě další informace. Dnes bych rád Vaši pozornost zaměřil na načasování příjmu potravy.
Již před stovkami let ve staré Číně zavedli pojem Orgánové hodiny. O co šlo? Naše tělo umí hospodařit s životní energií, kterou má k dispozici. V daném konkrétním okamžiku nepracují všechny naše orgány v maximálním energetickém režimu. Poctivě, a to zhruba každé dvě hodiny, se o energii dělí. Životní energie se šíří energetickými dráhami , kterým se říká meridiány. Aktivita dvanácti hlavních meridiánů se střídá po dvou hodinách (2 x 12 = 24 hodin).V dávné Číně neměli dvacet čtyři hodin, ale dvanáct dvouhodin. Tak měl den pevně danou strukturu, podle níž se členily všechny životní procesy a v případě
zdraví pak mluvíme o Orgánových hodinách.

Na základě těchto dávných znalostí fungování těla proto Číňan nesnídá. Je to proto, že v době od 5 do 7 hodin ráno je aktivní meridián tlustého střeva a důkazem úklidu v našich útrobách je ranní odchod stolice. Je logické , že v době úklidu není vhodné zahltit trávicí systém snídaní na vidličku. Doba ,kdy bychom neměli zatěžovat trávení, je cca od 5 do 11 hodin. Je v hodné v tomto čase pít bylinkový čaj, kávu, posnídat ovoce , bílý jogurt nebo smoothie. Samozřejmě že tento přístup kontrastuje s naší českou tradicí, která považuje pořádnou snídani za základ pro úspěšný den. Já doma s Ivankou také nutil naše děti snídat a byl to boj, neboť děti poslouchaly intuici a signály těla, hlad ráno neměly a snídat odmítaly. Ano, měly pravdu.
Doba od 11 hodin do 19 hodin je doba jídla.Pozdě večer bychom se měli mírnit, ale to každý zná, jak špatně se usíná s plným žaludkem. V souvislosti s orgánovými hodinami ještě jedna poznámka. Syrová čerstvá zelenina je zdravá pro obsah vlákniny, vitaminů, minerálů a enzymů. Člověk ale nemá místo žaludku bachor, čepec ani knihu a trávení zeleniny není vůbec snadnou záležitostí. Doporučuje se proto zeleninu konzumovat od 11 do 15 hodin , kdy má naše trávení k dispozici maximum energie. Pokud sníme zeleninu k večeři, zůstane v našich střevech nerozložená, nestrávená a navíc probíhající kvašení zeleniny produkuje alkohol. Tak jsou zatěžována v noci naše játra, která se nemohou plně soustředit na zpracování živin a musejí alkohol ve střevech vytvořený odbourat. Pokud ale zeleninu předem upravíme restováním, naložením nebo kvašením, je to něco jiného a dopřejeme si ji navečer bez rizika pro trávení.

Informace o orgánových hodinách byla pro mne kdysi také nová a převratná. Již několik let se řídím ve stravování orgánovými hodinami. Ke snídani mám bylinkový Jančův ledvinový čaj obohacený o Jančovu Vlaštovičníkovou tinkturu (Jančův ledvinový čaj léčí a čistí ledviny a močové cesty a homeopaticky připravená Vlaštovičníková tinktura léčí naše játra , žlučník a slinivku). Dále následuje dle chuti bílý jogurt, ovoce , smoothie nebo černá káva. Od doby změn v načasování jídelníčku se cítím lépe a radostněji. Čínské orgánové hodiny mají logiku a o Číňanech je ostatně známo , že se dožívají v dobré kondici vysokého věku.
Přeji vám dobrou chuť v ten správný čas

Slávek

Doporučená literatura: Kim da Silva – Orgánové hodiny v čínské medicíně

Jančův ledvinový čaj a Vlaštovičníkovou tinkturu objednávám v e-shopu bylinkáře Jukla.mss

Komentáře

komentáře